Cykel & Tåg i Italien

Planera?

Klart att jag planerade. Skulle ju ha en likadan Monark damcykel som jag använder i min ena hemort Malmö, men med elmotor så att jag kunde välja om jag ville ta vissa sträckor med tåg eller cykel. Men den beställda elcykeln blev försenad, och tur var väl det.

Hade blivit så mycket krångligare med tågresorna. Både att komma i och ur tågen, samt att hålla koll på en så pass dyr cykel. Så det blev min gamla -tidigare ej jätteuppskattade- fällbara cykel från Decathlon. OJ vilket bra beslut. Vi hade en fantastisk tågluff ihop. Inte minsta krångel någonstans. Ok, det kanske också handlar om attityd till trappor mellan perronger utan hiss, för de förekommer. Men, jag hade faktiskt inte ens gillat att tågluffa utan cykeln, då den gjorde allt SÅ mycket smidigare. Vilket i sig gör att dessa fåtal trappor utan hiss inte gjorde mig ett dugg. Dessutom hade jag HELT säkert fått hjälp om jag bett om den.

Inga punkteringar trots de miljontals glasbitar jag svärande råkat rulla rakt över, igen och igen och igen. Jag köpte en halvdann, men bättre än ingen, mobilhållare efter det aningens riskfyllda underlaget i Milano. Hålla mobilen i handen och hålla koll på spår och potholes, och utan hjälm dessutom… Det var väldigt krävande.

 

Andra cykel & tåg i Italien-länkar finns längst ner i inlägget.

Självporträtt från ett tåg i Italien med obligatoriskt munskydd
En fällbar cykel mot en vacker stenvägg i Milano Termini som är den största tågstationen i Milano
Pampig sten, stål och glaskonstruktion i Milano Termini, som är Milanos största tågstation.
En gatukorsning med trafikljus och den massiva och pampiga Milano Termini från utsidan.

 

Munskydden…

Jo, i Italien var de komplett nödvändiga. Även om de användes på helt andra sätt än Anders Tegnell instruerat oss att göra hemma i Sverige. De liksom satt i armvecket på folk, och man hade säkert kunnat göra rätt spännande odlingar på dem. Men på tågen, satt de defiinitivt över munnen.

 

Stationerna

Alltifrån den pampigaste av pampiga i Milano, till den minsta lilla utslängd bakom en olivlund. Eftersom konstruktion och stenmaterial ligger mig varmt om hjärtat, så var just stationsbyggnaderna i delar otroligt fascinerande för mig.

Ett tåg inne på en tågstation i Italien
Entren till tågstationen i Napoli, Italien
En fällbar cykel med packning på pakethållaren vid en tågstation i Italien
Två militärpoliser i kamouflagemönstrade uniformer på tågstationen

 

Håller tågen tidtabellerna i Italien?

Under tre veckor åkte jag tåg i Italien, så var EN ynka ankomst 20 minuter sen. Så smidigt och väl fungerande.

Köa i Italien

Något att tänka på dock om man har för avsikt att köpa sitt- eller liggplatsbiljetter i ett biljettkontor i Italien är att INTE ha bråttom, för det tar rejält med tid att komma både fram, och ibland att få sitt ärende avklarat. Språket…. och ibland kan det bli lite ocharmig friktion pga av ovillighet att förstå en. Bli inte irriterad, det hjälper NOLL:

En tilläggsbiljett till en egen sovkupe på ett nattåg i Italien
Människor står och tittat på tavlan för avgångstider på tågstationen i Napoli i Italien
En ihopfälld cykel och en bäddad brits i en egen sovkupe på ett nattåg i Italien
Ett par knän och en ihopfälld cykel på ett lokaltåg i Italien

 

Italienska konversationer & blondiner

När jag var 19 och 32 så la de liksom inte riktigt märke till mig, trots min mammas alla varningar gällande hur svårt det skulle vara att resa som ensam blondin i Italien. Jag skulle inte påstå att de hängde efter mig i klasar direkt under denna resa heller. Men det hände under två tågresor att jag och två olika hannar hade konversationer via översättningsappar. Det gjorde några av de längre sträckorna så mycket roligare😊.

Appar för iPhone: Semantix
Appar för Android: Semantix

Det var väldigt roligt, kanske ännu roligare så här i efterhand, då det bara är en rolig historia som i den aktuella stunden krävde hel del fokus och humor. Bara för att vara tydlig så tackade jag alltid vänligt nej😊. Men apparna är mer eller mindre 😂😂😂 effektiva verktyg oss människor emellan.

Ett par knän, en ryggsäck och en ihopfälld cykel på ett lokaltåg i Italien
En felöversatt svenskitaliensk konversation i en översättningsapp

 

Railplannern & Tågsemester

Vilken underbar app detta är. Det tog lite tid att fatta den för mig, och just tiden det tog kan helt och hållet åläggas min IT-kapacitet. Eller brist på den.

Hjälpen att förstå den gick via det enorma engagemang som finns i den fantastiska Facebook-gruppen Tågsemester som startades av Susanna Elfors som ville förenkla för de som vill åka tåg för en mer hållbar transport under semesterresor. Hon har numer en blogg och ett instakonto som heter RailWayQueen, och ett instakonto som heter therailwayqueen också. Bloggen verkar inte så aktiv, men den finns😊. Kort och gott är hon en Tågresedrottning.

Så när jag hade svårt att förstå hur railplannerappen fungerade så ställde jag bara en fråga i Tågsemester på facebook och vips fick du hjälp. Skulle gärna vilja tacka Johnny B, Jocke W, Oscar D och Johan R för all den fantastiska och snabba assistansen jag fick då redan var ute på resande fot, och jättefrustrerad över min egen oförmåga…

 

Tågstationer och avgångstider i appen railplanner
En ihopfälld cykel på ett regionaltåg i Italien

 

Konduktörer & cyklar

Vad ska jag säga, mer än att absolut ingen någonsin invände mot min cykel. Skulle jag åka långt och det fanns en förstaklassvagn så packade jag in den i väska. Och det kom så många vänliga hjälperbjudanden så min mjuka cykelväska slirade lite. Kanske klarade mig utan hjälpen, men bara att bli erbjuden hjälpen värmer mer än jag kan beskriva. Och det började redan i Malmö faktiskt. Första rutten var ju med Snälltågets nattrutt till Berlin. Min vagn var längst bort på perrongen, och en av de som checkade in mig (och alla andra resenärer så klart) erbjuder sig att bära min väska till den aktuella vagnen. Det fick han så klart inte göra, men bara gesten❤️.

Var det lite folk på tåget och mer lokala rutter så fällde jag bara ihop cykeln utan att stoppa den i väskan. Det är väl generellt inte jättesmart att ställa den på ytor som kan behövas vid utrymning, men samma sak här. Visa respekt för ytorna, och omtanke om dina medresenärer så blir det sannolikt inga problem. Jag hade NOLL och inga problem iaf.

Hissar

Jo, de finns inte sällan, men heller inte alltid. Jag är den otåliga typen och undviker att bära flertalet väskor. Det sitter i sen mina dagar som fotograf. Jag avskyt att bära tunt eller otympligt. Så på en perrong så packar jag på mitt bagage på cykeln och rullar, väntar tills trappan är fri och bär både upp och ner om det saknades hissar, vilket förekommer. Jag kanske hade tur att mitt bagage blev ganska så välbalanserat av sig själv. Jag upplevde inte detta som något som helt problem, men lite kånka var det såklart. Inget som översteg ALLA fördelarna med den fällbara resekompanjonen.

En cykel i en svart mjuk transportväska ståendes i gången på ett tåg i Italien
En fällbar cykel fullastad med packning vid en trappa på en tågstation i Italien

 

Frihet i en liten cykel

Jo, för exakt så var det. Tåg de längre sträckorna, och sen kunde man snabbt och enkelt hamna helt rätt. Och faktiskt också HELT fel. Tänker närmast på den gången då jag blev tvungen att cykla ett par mil på en motorväg. Rekommenderas INTE.

Det är inte förbjudet att cykla på alla motorvägar i Italien, men på vissa. Att det inte var förbjudet visste jag dock inte förrän efter den där förbannade felkörningen. Oavsett förbud eller inte, undvik!! Ingen direkt höjdpunkt på min tågluff med cykel…

Min cykel grät lite efter en incident på en annan resa. Tre tonårskillar som jag inte ville prata med på en resa i Frankrike, straffade mig genom att stjäla sadeln och sparka sönder växelpaketet på cykeln. Två mekaniker har försökt att fila till det lite utan att byta, och det funkar bra. Men nu var det lite ledset, och jag fick besöka den lokala bil- och mopedmekanikern. Översättningsappen <3

En konversation med en mekaniker i Italien som handlar om min cykels eventuella behov av lagning
En motorväge mellan Otranto och Lecce i Salento Italien

 

1:a klass

Nu var det ju 50% rabatt på de månadslånga passen då jag köpte mitt, vilket gjorde dem extremt prisvärda.

Eftersom jag reser med tåg mest hela tiden i mitt föreläsarjobb, och dessutom bor både i Stockholm och Malmö så är jag nu vis av erfarenheten, och undviker barnfamiljerna under mina tågresor. Jag gillar barn, men att åka tåg med barn -och deras föräldrar… -det gör jag rätt mycket för att undvika.

Sen måste jag säga att ute i Europa så är det mycket bättre komfort i 1:a klass än det är i Sverige. Råkigt att skriva, men så är det iaf. Och… från mig till er… det är SÅ värt att ha det där förstklasspasset, även om man med stor regelbundenhet också åker 2:a klass, och kommer fram lika bra med det. Men som enklare vuxenlyx… svårslaget😊.

Sen kanske det också är lättare att uppskatta 1:a klass iom att omväxling förnöjer 🙏

Allmänna frågor om att tågluffa med interrailkort
1:a klasspass
Interrailkort/Eurrail

Den lilla avlägsna tågstationen i Carovigno Italien
Ett par lyxiga lädersäten i en förstaklassvagn på ett tåg i Italien

 

Packning

Jag tror inte att jag egentligen behöver säga det… men mini. Även om mini utan liter/volym är tämligen… relativt. Liten 40-liters kabinväskastorlek på ryggsäcken från föredragna Osprey, eftersom de har flera modeller som går att packa som en resväska istället för som en säck.
I 40-literssäcken kan man också dölja bärselen vilket är jättepraktiskt då man spänner fast den på pakethållaren.

Sen hade jag ju fått en barnvagnsväska som jag mest artigt tog emot från min kära väninna Malin. Men när ”vi” -cykeln & jag- väl var ute så var den semesterns stora blessing efter cykeln i sig självt då. In-the-pocket barnvagnsväska ❤️ Perfekt att hänga på styret.

Små väskor, mindre shopping = mer hållbart. Levde inte 100% upp till det, men ganska för att vara jag. Det blev dock två… paket hem med den italienska posten.

Jag med min cykel i en väska över axeln på en tågperrong i Italien
En fällbar cykel fullastad med packning på en tågstation i Italien
Hela min packning inklusive necessärer och tre väskor uppradad på ett parkettgolv
En necessär med solskydd, vitaminer, plåster, öronproppar, insmorningskräm och nagellacksborttagningsmedel utalgt på ett parkettgolv
En mjuk cykelväska på bagageplatsen i en förstaklassvagn på ett tåg från Italien till Schweiz
Ett rött daypack från Osprey med pass, nagelfil, solhatt, solkräm, hörlurar, EarPods glasögon, solglasögon, powerpack, ipad och macbook från en tågluff utspritt bredvid.
En uppackad postförsändelse från Italien
Ett självporträtt med en vacker konstruktion av stål på en tågstation i Italien

 

Home sweet home

Jo, men så är det ju.

En tågluffarpackning utslängd över ett parkettgolv
En uppackad postförsändelse från Italien

 

Sist, men inte minst…

För er som vill läsa lite andras info och erfarenheter av att resa med cykel och tåg i Italien. Från dem till er😊

Rail.cc -cykel på tåget (sve)
Trainline -Att resa med Trenitalia ->scrolla ner för cykelinfo (sve)
Italiarail -Cykel på tåget (eng)
Resa med cykel på tågen -filmklipp (eng)
Italia.it -cykelrutter i Italien. Finns hur många som helst… (eng)
Italia.it -att resa med cykel i Italien (eng)
Hellotickets -några cykelrutter i Milano (sve)
Resa mer hållbart -Andebark blogg (sve)
Resa med cykel på tåget -Ewcyna blogg (eng)
Warmshowers frågeforum -cykel på tåg i Italien-tråd (eng)

Skänk en cykel -förändra ett liv