Prep inför Seychellerna

Planering inför Seychellerna, ett oundvikligt måste!!!

Allt jag läst i förberedelse inför resan är att visum inte krävs för eu-medborgare, men… att man måste ha alla sina boenden bokade. Eftersom jag tycker det är absolut härligast att byta rutt och mål på plats och i stunden så lät ju detta tämligen träigt. Lade ut tråd i Reseguidens forum, men fick bara ett svar, som i sak egentligen inte svarade ordentligt på min fråga. Så jag valde då att ej källkritiskt följa det jag läst, och bokade åtta boenden för min knappa månad på de tre största öarna, Mahé, Praslin och La Digue.

 

Visum till Seychellerna

Det behövs inte visum för oss som reser med Svenskt/EU-pass, utan man får automatiskt ett 30-dagarsvisum om man har ytterligare 6 månaders giltighetstid i passet efter datumet för hemresan. Man behöver också kunna visa sin hemresebiljett, samt bokningar för sitt boende under hela vistelsen.

-> IRL

Inget visumtvång, MEN ett turistinreseintyg är ett måste. Gör det online hemifrån till den facila kostnaden av 5 euro, eller så gör immigrationspersonalen det åt dig på plats för 70 euro och stoppa alla andras inträde i landet med minst 45 minuter. Och som bonus får du ryssar som plockar upp sina dollarsedlar och irriterat önskar gå före dig, och din turistregistreringsprocess. Det är inte en så där jättecharmig erfarenhet, men nu vet du iaf.

Ytterligare länk till ansökan om inresetillståndet som krävs.

 

Boka boende på Seychellerna

Seychellerna är inte direkt… som Thailand i kostnadsnivå, och samtidigt så är det inte så ekonomiskt oöverkomligt som man först skulle kunna tro. Vandrarhemmen lyser dock med sin frånvaro, och det verkar som de enklare boendena är enklare hotell, eller egna lägenheter där man lagar sin mat själv. Just laga maten själv är ett återkommande tips överallt. Lagar gärna hemma, men inte min grej under semestern.

Oavsett, jag kollade in både Airbnb eftersom jag tidigare haft goda erfarenheter av att både hyra och hyra ut via dem, men landade sedan i att boka via Booking.som. Trots att jag blev lite putt över deras missledande omdömen i Italien i somras. Men… jag skojar inte då jag skriver att det tog mig hela sju!! timmar att boka dessa åtta boenden.

Det jag tog hänsyn till var så klart deras betyg, antal som hade skrivit betyg och omdömen, hur ensligt det låg med tanke på att jag reser ensam och inte vill bli för uttråkad, restauranger och matbutiker i närheten, och om det var lätt att ta sig dit utan bil eftersom jag helst vill åka buss och cykla. Jo, cykel ska med <3.  Sen har jag tagit hänsyn till vilken sida av öarna som har alger på ständerna, och hur strömt det är i vattnet utanför i november. Sist men egentligen först, priserna så klart. Jag har försökt ligga på max 1300 kr/dygn.

-> IRL

Du kommer sannolikt att behöva laga din mat själv då restauranger inte bara är svåra att hitta utanför hotellen, och de små matvagnarna som alla andra bloggare skriver så lyriskt om för det mesta endast erbjuder pommes, hamburgare och pizza. Har du tur att hitta ngn lokalmaträtt så prova och bilda dig en egen uppfattning. De få tillfällen -2- jag fick att prova lokal mat blev utfallet 50/50. Väldigt gott/direkt osmakligt.

Generellt så överlevde jag på vatten, cola med riktigt socker i, nötter, pringlesliknande chips. Övriga födinslag var med lite tur mango, minibananer, och nudlar med ngn grönsak som jag trots min önskan att inte ”laga egen” mat kokade upp i de guest houses jag bodde på.

Dubbelkolla boendets tillstånd

Just det… då jag inte hade den där turistregistreringen klar INNAN jag kom till Seychellerna så inte bara kostade det mig, det krånglade till ALLT. Jag hade ju alla mina bokade boenden från Booking.com utskrivna på engelska. Dessa fotades friskt av med mobilkameror av tre olika immigrationspersonal -lite PRAO över personalen då de inte klarade av saker själva, utan var tvungna att springa till sin överordnade igen och igen och igen- och så skulle alla boenden kollas upp i en lista med internet nere… för att se om de var godkända av Seychellernas health department. Jag blev ju lite nyfiken och frågade om detta inte ingick som kutym då man bokat via så officiella och stora bokningssiter som booking.com? Nope!
Så se till att ha det där turistinsläppsdokumentet klart innan du anländer, för då har de kollat detta innan du står där med ett möjligt skägg i brevlådan.

 

Seychelles electronic border system
Bevis för att guest houset är godkänt av Seychellernas hälsoministerie

Vaccin för Seychellerna

Har mina tre första covidsprutor (+ en oerhört lätt vända av omikronvarianten i januari i bagaget), samt Hepatit A & B sen länge. Behövde därför endast komplettera med tre tabletter mot Tyfoid eftersom jag stannar mer än tre veckor. Sen finns det ju mängder med andra sprutor man kan ta, men jag är ok med dessa tre ovan.

Har man varit i ett land med Gula febern skall man ha ett så kallat gult kort för att släppas in i landet. Men då jag reser från Sverige och bara är på flygplatsen i Addis Ababa i Etiopien så behövs det inte för mig. Och… inga rabiessprutor.

-> IRL

Trots att jag inte läst något om vaccinkrav så tog jag med mig både mitt gula vaccinationspass och en utskrift av mitt Covidvaccinantionsbevis. Och tro mig, de krånglade som attan i immigrations för att jag endast hade mitt 3/3-intyg. VAR var bevisen för spruta 1 och för spruta 2. Den komplett inkompetenta personalen fick gå iväg med mitt intyg och få svar från en chef TVÅ ggr för att acceptera mitt 3 av 3-sprutsintyg.

Rabies har enligt myndigheterna aldrig rapporterats på Seychellerna, men enligt deras veterinärmyndighet så är de inte på den internationella listan över rabiesfria länder, så se till att inte bli biten av någon supersöt fladdermus eller hund.

 

 

Internationellt vaccinationskort -International Certificate of Vaccination or Prophylaxis
EU:s digitala covidbevis

Säkerhet på Seychellerna

Handen på hjärtat, jag hade i princip endast lagt fokus på sånt jag själv är rädd för, och inte allmänna risker då jag planerade och förberedde min resa till Seychellerna.

Så, i mitt fall handlade det primärt om ormar, strömmar och alger. Dessa finns på ett eller annat sätt med i andra inlägg, eller under separata rubriker.

Övriga risker jag kom över i skrift handlade om att inte ha mycket kontanter eller andra värdesaker med mig på vandringsleder. Inte vandra ensam, vilket jag totalt ignorerar eftersom jag reser ensam och INTE kommer anlita en lokal guide. Jo, jag läste något om somaliska pirater också om man skulle ut och segla en bit från ö-riket… Ingen risk för min del mao.

Men….

Nu när jag sitter och fyller i min IRL-erfarenheter efter att ha varit på Seychellerna så hittar jag en länk om säkerhet på Seychellerna från Kanadensiska myndigheterna och blir lite full i fniss. OM… jag läst detta innan jag åkt så hade jag ju undrat OM jag verkligen alls skulle resa hit. Är du en räddhågsen resenär, så kan det vara läge att VERKLIGEN läsa detta, eller LÄS INTE detta. Bara som en liten varnings-diclaimer.

-> IRL

Vad ni än läser om att inte låsa cykeln, lyssna inte på det örat. Bara lås den.

Ingen rekommendation från mig, men jag kände mig heller inte otrygg då jag vandrade på Mourne Blanctrailen på egen hand. Förvisso hade jag inte några värdesaker eller några större mängder kontanter med.

Se upp för de branta stupen ut i bushen eller ner i dagvattenrännorna vid de vägrensfria smala och kurviga vägarna.

Använd myggspray under kvällarna för att minska risken för Denguefeber. Ha gärna med egen hemifrån då den inhemska luktar hjärnskador -kraftig doft av lösningsmedel-.

Inte enligt mig farligt -men otrevligt- är att man som kvinnlig soloresenär bli erbjuden sex av lokala hannar snudd på dagligen. Detta är en av FLERA saker som bidrog till att jag tog beslutet om att åka hem 17 dagar tidigare än planerat. Det var ju mest irriterande, och kanske inte helt tryggt då det vid ett tillfälle hände i mörker utan några andra människor i närheten.

Kanske lite motsägelsefullt och kanske heller ingen säkerhetsgrej, men ha alltid lite kontanter med för de tar inte alltid kort, och det är ont om bankomater utmed vägarna på Mahé.

Folk tog skyltningen för strömmar med en nypa salt. Dock inte jag. Var försiktiga, folk drunkar årligen i havet på Seychellerna.

Hundarna… de flesta är skygga, vissa snudd på strykrädda. Men det finns all anledning att vara försiktig. Jag älskar ju hundar och katter och vill snyltklappa på alla som kommer i min väg. Men… efter att ha blivit attackerad och biten i ett annat rabiesland med efterföljande fem sprutor och inte finns ngt botemedel OM du får symtom, så är jag numer lite försiktigare.
Här blev jag endast jagad en gång. Men det var rätt otäckt, och jag är väldigt glad över min cykel och min is i magen eftersom rädsla triggar räddaggressiva hundar…. Nej, jag är inte hundpsykolog, jag bara låtsas vara en/just say’n.

Sist men inte minst, ha ALLTID med något att dricka samt fylla på saltnivåerna i blodet med. Nä, cola med riktigt socker och nötter/chips är ypperligt. Detta är särskilt viktigt om man cyklar och vandrar som jag gjorde.

 

En cykel som är fastlåst vid ett träd på Mahé Seychellerna
Varningsskylt vid en strand med starka underströmmar på Mahé Seychellerna.
En vägren med dagvattenlösning på Mahé Seychellerna
Hundar som vill hälsa på Mahé Seychellerna
Myggspray som heter mygga
En pakethållare med tre fastspända plastflaskor som innehållit vatten och coca cola

Inrikes transporter på Seychellerna

Först, här kör man bil på vänster sida, och cyklar på vänster sida, glöm INTE! Det krävs också att du är över 21 för att få köra bil här.

Som ni förmodligen redan vet så föredrar jag det mest hållbara sättet för transport, nämligen cykel. Sen kommer alternativet buss. I övrigt finns både hyrbil och taxi. Notera att många uthyrare kräver ett internationellt körkort + ditt nationella körkort + ditt pass för att du ska kunna hyra bil på Seychellerna.

Bussar tillåter inte större bagage, vilket gör att jag kanske inte får ha med min fällbara cykel ombord. Jag håller tummarna eftersom det blir för långt att cykla mellan boendena jag bokat på Mahé och kanske också Praslin. Här finns en bussresandeguide till vad som gäller för att resa med det publika bussystemet, SPTC.
Bra att veta:
-Ha rätt växel då du kliver på bussen, då de inte behöver ta emot större valörer.
-De tillåter inte resväskor ombord, men mjuka mindre väskor och ryggsäckar.
-Ingen rökning ombord. Tack och lov!
-Inte äta eller dricka alkohol. Du får inte ens ha en öppnad flaska innehållande alkohol med på bussen.
-Du får inte svära och leva om på bussen 🙂
Seriöst, jag älskar redan det här bussbolaget. Hoppas att de tillåter min cykelväska…

Bussappen, jag som är född på IT-stenåldern ÄR ingen jättefan av reseappar för biljettköp. Jo, jag förstår att denna aversion måste det rådas bot på. Jag börjar med att ladda ner SPTC-appen, apple guide här. Och android guide här. Sen tänker jag be ngn vänligt sinnad öbo hjälpa mig med resten då jag väl är på plats.

-> IRL

Ska du åka buss, ha med munskydd för annars blir du inte insläppt på bussen. Jag skulle bara prova bussen en gg då jag fått ryggskott av att skjuta en fullpackad cykel uppför en hallandsåsliknande backe tre ggr då jag missat mitt nya guest house.

Taxi… det står att läsa att taxi är billigt, 20-30 kr har jag läst på ett flertal ställen. Jag undrar hur långa de taxiresorna var? Vidare står det att läsa att taxorna är fasta och bestämda av regeringen. När jag kom ut från Victoria Airport och skulle ta mig de 20 minutrarnas bilfärd till mitt första guesthouse så blev jag upplyst om att det kostade 90 euro. Min tvekan sänkte genast priset till 80 euro.

Med den kostnaden, plus att de självprutade gjorde mig irriterad, och jag cyklade. Och gick. Tror det tog mig två envisa timmar. Inte för en sekund ångrar jag det beslutet, då det var ganska så spännande. Och… brant.

I de här två timmarna ingick också en felkörning på ca 5 km eftersom de inte är några större fans av adekvat skyltning. Men lokalbefolkningen försöker iaf hjälpa till om du frågar dem.

En bild som visar vilken typ av babage bussarna på Seychellerna tillåter ombord

 

Internationellt körkort på Seychellerna

Det verkar vanligt att man hyr bil på Mahé och Praslin, men inte på La Digue som är så litet att man verkar ta sig fram enklast på cykel. Men ska man hyra bil så krävs ett internationellt körkort. Jag beställde mitt hos MHF för att det var billigast där, men det finns också att beställa hos M.
Viktigt att komma ihåg, här kör man på vänster sida.

För egen del siktar jag så klart på att inte hyra bil och använda mig av min fantastiskt härliga nya cykel, och sen buss vid behov. Hållbarare och hälsosamt 🙂

-> IRL

En endaste gång funderade jag på att hyra bil. Men övergav snabbt tanken då vägarna är SMALA, och på många ställen saknas räcken helt.

Men de modiga som körde gjorde det med bravur, och tog rimlig hänsyn till mig som oskyddad trafikant på två hjul. Sen måste jag säga att vägarna inte bara är smala, och för en svensk tämligen riskfyllda, de är många gånger otroligt vackra, och ligger väl inbäddade i ännu vackrare grönska. Ska jag vara ärlig så tycker jag att vägarna många ggr är minst lika exotiska som en del  av stränderna <3

 

En blå inhemsk lokalbuss på Mahé Seuchellerna som körs om av en peronbil på en smal väg.
En vacker väg med en vit bil, omgiven av djungel på Mahé på Seychellerna
Ett brant stup utanför en vägkant på Mahé Seychellerna
En vacker väg omgiven av djungel på Mahé på Seychellerna
En vacker väg omgiven av djungel på Mahé på Seychellerna
En väg utan räcke på Mahé Seychellerna
En vacker väg med ett brant stup vid sidan, omgiven av djungel på Mahé på Seychellerna
En vacker väg omgiven av djungel på Mahé på Seychellerna
En vacker väg omgiven av palmer på Mahé på Seychellerna
En vacker väg omgiven av palmer på Mahé på Seychellerna

Cykla på Seychellerna

Då jag älskar att cykla så ser jag alldeles särskilt fram emot att göra det. Genom att läsa hotellrecensioner så vet jag inte om jag skall bli avskräckt eller än mer taggad. Huvudön Mahé är uppenbarligen en i delar ”brant” ö, men här verkar också finnas etablerade cykelleder, som man förmodligen också delar med andra fordon.

Cykelkarta 🙂

Fällbar cykel #2

Som vanligt när jag skall köpa något så gör jag mer eller mindre noggranna undersökningar. Är ju väldigt mycket av en Råd & Rön-människa. Ibland sker det med hjälp av just Råd & Rön, och i andra fall utan. Sally the bike, hon som var med på tågluffen är ju inte världens bästa cykel direkt, men hon har blivit rejält omvärderad pga av sin lojalitet och att hon verkligen på alla sätt och vis förgyllde min tågluff. Hon kommer från Decathlon och heter hos dem B-fold. Pga av det eminenta priset så väljer jag att köpa min nya fällbara hos dem även denna gång. Jo, jag behöver en på vardera bostadsort då jag inte sällan har annat att bära då jag åker tåg mellan hemmen.

Det skulle INTE vara denna grälla färg på den, men det fanns bara ett demoex kvar av deras lättaste modell, så nu blev det så, och även om den egentligen är minst sagt orange så heter hon kort och gott Red. Måste säga att jag är otroligt nöjd med den här cykeln. Den är bättre i detta utförande, men utsatt för lite så kallad krympflation då man måste köpa den för mig nödvändiga pakethållaren separat. Inte heller ingår längre en praktisk mjuk transportväska, utan man kan köpa till ett överdrag, vilket jag hoppade över. Lånar den rätt slitna och egenlagade… väskan av Sally.

Fällbar cykel på bussen?

Ja, det är ju den springande punkten i sammanhanget. Vi får helt enkelt se OM de tillåter, eller hur flexibla de är med min väska modell större, men inte hård resväska, eftersom de INTE tillåter den typen av bagage i det publika bussystemet. Håll tummarna för mig, och jag lär återkoppla i andra inlägg hur det gick med mig och Red.

-> IRL

Det gäller att ha tungan rätt i munnen då man cyklar på Mahé, för det saknas vägren på de flesta ställen. Det är inte ovanligt med en 90° vinkel rakt ner i deras enkla men ändamålsenliga dagvattensystem, eller rakt ut i bushen eller ner i havet.

På Mahés västra sida är det mer regel än undantag att det inte finns räcken utmed vägen, men stämningen mellan det fåtal cyklister och biltrafiken är ömsesidigt omtänksam. På östra sidan finns många fler vägpartier med räcke. Men här råder också ett lite tuffare trafikklimat, dock långt ifrån så illa som det är i Stockholm. Bara lite snabbare och lite närmre än på öns västra sida.

Jag provade aldrig att ta med cykeln i väska på bussen, för jag tycker mig väl förstå att de faktiskt skulle vara vägen, och många åker buss på Mahé. Det sista jag som turist vill, är att ge ett roffigt och hänsynslöst intryck som besökare i landet. Det känns särskilt viktigt här med tanke på att i princip de flesta lokalboende undviker att interagera med turister.

Låsa cykeln?

På flera ställen hade jag läst hur vänlig lokalbefolkningen är, och hur det inte skulle finnas några behov av att låsa cykeln här. Så det tillämpade jag oavsett om jag hade hela min packning inkl dator & Co på cykeln eller om jag bara hade ett daypack med mig. Jag tog givetvis alltid med mig detta lilla daypack med id/pengar & Co då jag gick in i ett minimarket för att köpa ngt.

En gång kom dock en lokalboende in i butiken och frågade mig ”om jag hade något lås till cykeln?”. Absolut, svarade jag. ”Använd det” svarade han tillbaka. Så jag började låsa Red.

Det var vanligt förekommande att män i grupp kommenterade ”nice bike”, och några gånger undrade folk om jag kunde tänka mig att sälja den, eller tom lämna den utan ersättning på ön då jag åkte hem.

Jag tror inte att det upplevs som någon tillitsförolämpning att låsa cykeln om du hyr, eller om har med egen. Vidare såg jag bara ett ställe som hyrde ut cyklar. Men Seychellerna har nog två världar. En för de som bor all inclusive på hotell med vakter, restauranger och barer, och en för oss andra som bor i privatägda guest houses.

På alla tre guest houses som jag bodde på var de väldigt nogranna med att jag skulle ta in cykeln, och på två av ställena så var det låsta portar, och boendet var omgärdat av en mur. Om detta var för att det fanns ett riktigt behov, eller om det bara är kutym, det vet jag faktiskt inte.

Licens för att kunna cykla?

Sista förmiddagen jag var på Mahé så hade jag cykeln på stranden då det inte var några där. En turistguide med sällskap kom då fram och frågade ”om jag hade registrerat cykeln hos myndigheterna, och fått en sticker som bevis?” Och hade jag inte det så ”riskerade jag att få böter, om jag stoppades av polisen”.
Det hade jag ju ingen aning om att jag hade behövt göra, och därför heller inte gjort. Måste erkänna attt jag blev lite provocerad då jag vid det här laget var rätt trött på registeryran som råder i landet. Oavsett, man tar seden dit man kommer som gäst. Men nu skulle jag snart åka till flygplatsen, för en hett efterlängtad tidigarelagd hemfärd, och tänkte bara fråga min värd på guest houset jag bodde på vad som gällde.

Enligt honom så fanns krav på att cykeln skulle ha den där lilla stickern som man fick då man registrerade på det lokala poliskontoret. Enligt honom så skulle nog polisen inte vara så hård mot en turist. Jag hade själv blivit förbivinkad av polisen på motorvägen utan att de inspekterade min cykel närmre. Jag har mailat myndigheten och frågat hur det ligger till och återkommer med fakta i ärendet då de svarat -> de svarade aldrig.

Då jag sökt, och sökt och sökt så är detta det närmsta jag kommer till regler. De flesta är ganska självklara för en svensk.

Regler för cykling på Seychellerna
En ihopfälld röd eller orange cykel från Decathlon.

 

 

Ringa & Surfa på Seychellerna

Det är rätt dyrt att ringa och messa med sitt Svenska abonnemang från Seychellerna. Jag har Telenors företagsabonnemang, och kommer att använda mig av what’sapp och de wifi’n som finns på boendena, och endast i nödfall mitt eget abonnemang.

-> IRL

Vet ni, just den här kostnaden utmanade jag aldrig, och använde mina bokade guesthouses wifi’n. Körde med whats’app och messenger för kommunikation.

Här var det iaf en sak jag läst innan som stämde jätteväl, och det var den bristfälliga wifi’n. Den var kakkig ända från att jag fastnade i immigrations för att internet var nere. För min del var det ett bra sätt att inte irritera mig över detta, att vara just förberedd. Då blev jag snarare positivt överraskad DÅ det funkade bra. Vilket inte var särskilt ofta.

På flygplatsen på vägen hem så lyxade jag till det med ”en dags surf” för 169 kr. Bara det att det handlade om max 25 GB, och ni fattar… det sa slurp med deras bristande wifi. Så det blev ETT försök till instauppladdning, och inte ens det räckte dessa 25 till.

En prislista från Telenor som visar hur mycket det kostar att ringa, surfa och sms'a med sitt Svenska telenorabonnemang från Seychellerna

 

Reseförsäkring

Är sen några mycket nöjda år hemförsäkringskund hos Folksam, och har deras resetillägg som heter Resklar för att slippa hålla på och jiddra med de där… tilläggstjänsterna som man kan välja till då man bokar resa. Har ju precis börjat resa igen efter ett par års uppehåll, och har därför aldrig behövt, och hoppas också slippa behöva användning av den. Men gör det försäkringar har som uppgift, att finnas där i bakgrunden.

 

Strömmar & Alger i på Seychellerna

Rimligt eller inte, men jag lider av sjögrässkräck, och har därför tagit reda på var algerna flyter i land i november då jag kommer att vara där. Likaså var det är starka strömmar, så att jag inte utsätter mig för varken inbillad, eller riktig fara.

Annat att tänka på vid bad är att man kan ha stor nytta av badskor då det finns en del vassa snäckor och tyvärr… döda koraller i vattnet vid vissa av stränderna. Eftersom jag också vill vandra så har jag valt att köpa ett par swimrunskor på Löplabbet (lite gammalt test, men ändå rätt bra info om man skall fråga saker om nyare modeller) från Brooks som kan användas både vid bad, och på eventuellt hala stenar och vandringsleder.

-> IRL

Skaffa badskor av ngt slag hemma, för ni kommer att behöva dem. Och att köpa något på Seychellerna kommer bli en ganska så stor ansträngning/utmaning, för här finns endast små minimarkets utmed vägarna. De säljer INTE badskor, eller flip flops av ngt slag.

Mina swimrunskor var en blessing då…. jag hajkade. I övrigt skulle jag nog inte trivts med att ha dem på då jag badade. För klumpiga helt enkelt.

Farliga strömmar

Jag hade ju med mig utskrivna kartor där jag ritat ut var algerna och farliga säsongsströmmar fanns, därav utsatte jag mig inte för dessa. Men sen finns det även stränder som är generellt farliga, och det ska Seychellerna ha all kredd för, att de tydligt upplyser oss besökare om.

Dessa stränder är markerade med en gul varningstriangel. Denna utmärkta kartan kan man få i Victoria airports infodesk. Helt klart skall man ta detta med farliga underströmmar på största allvar, vilket alla inte gör, då det sker ett par drunkningar per år enligt myndigheterna.

 

En karta över Mahé där underströmmar och alger är utmärkta.
Karta över Mahé Seychellerna med pilar som visar symboler för stränder som är säkra, och farliga att bada vid.

Vandra på Seychellerna

Min resa äger rum i november, och då är det regnperiod. Av allt jag läst så ska det innebära kortare skurar, och sen är vädret fint igen. Men det innebär också att det kan vara halt på delar av leder och innan det torkat upp. Har spräckt min högra knäskål vid två tillfällen, och det är verkligen inget jag rekommenderar, eller vill göra om för egen del.

Det skall vara tämligen säkert på Seychellerna, men jag har hittat lite tråkig info om att det har förekommit personrån på vandringsleder på Mahe. Det är svårt att avgöra om det är ett sätt att få turister att boka en lokal guide, då rädsla säljer.

Igen, jag valde att skaffa skor som är lämpliga vid promenader på klippor och eventuellt hala partier av vandringslederna.

Här är några länkar till vandring, och säkerhet vid vandringar på Mahé, Praslin och La Digue.
Alltrails -vandringsleder (eng)
Seychellernaresor -vandringsleder (sv)
Vandringstips -säkerhet, från Seychellernas turistråd (eng)
Säkerhetstänk på Seychellerna -engelska regeringen (eng)

Ett par swimrunskor för hala underlag från Brooks

-> IRL

Swimrunskorna… bästa valet. Se till att ha skor med bra grepp, för lederna man går uppför, ska man sen också… nedför.

Swimrunskor med gegga undertill efter en strapatsrik vandring på Mourne Blanc på Seyshellerna.

 

Valuta & kontanter på Seychellerna

Att sitta på andra sidan jordklotet och planera för betalning på Seychellerna… väääldigt förvirrande. Den ena källan säger att man gör bäst i att betala med euros, en annan att man kan betala med euros och us dollars, den tredje säger att det funkar lika bra med den inhemska valutan seychelle rupees SCR.

Man kan också hitta källor som säger att den lokala valutan är snudd på oanvändbar för att hotellen och restaurangerna vill att man betalar med euros och dollar. Det går också att läsa att det krävs att man visar på att man har tillräckligt med pengar för sin vistelse för att man skall släppas in i landet. Det är här jag börjar bli lite orolig, och undrar om det här med att förbereda sig verkligen ÄR en så bra idé?

Bankomater verkar det finnas gott om i framförallt huvudstaden Victoria, men inte lika frekvent på avlägsna platser, vad nu avlägset är på Seychellerna…? Att resa med en massa kontanter verkar ju mist sagt urkorkat, eller så faller jag på eget antagande här. Ta heller inte för givet att det GÅR att betala med kort överallt.

Ej källollad, heller inte ny, men ändå rätt bra inlägg om valuta och betalning på Seychellerna, bloggen Christine Abroad.

Eftersom jag inte hade koll på det här med att det finns betalkort utan både valutapåslag och årsavgifter, och ännu några som man får poäng för de pengar man spenderar med hjälp av kortet så åker jag med mitt vanliga bankkort, och lär mig till nästa resa.

Kort utan valutapåslag 🙂

-> IRL

Då jag väl tagit mig igenom immigrations och hämtat mitt bagage, så styrde jag direkt till en bankomat för att hämta ut lokal valuta. Då jag eventuellt skulle cykla, och dessutom läst att man skulle undvika att ha större mängder kontanter och andra värdesaker med sig då man vandrade, så ville jag inte ta ut för mycket. Tog ut ca 4000 skr i lokal valuta.

Hade också läst att många ställen accepterade både dollar och euros, men det kändes ändå mest respektfullt att använda SCR som står för Sechellian Rupiees. Dessutom hade de där dollarviftande ryssarna i immigrations, än mer stärkt perspektivet att turistvaluta… det var inget för mig.

Jag hade tagit för givet att mina boenden kunde betalas med master card, då detta var det kort som användes vid mina bokningar. Men vid mitt första boende… icke sa nicke. Så kolla vad det står då ni bokar. Detta innebar att större delen av mina kontanter försvann direkt. Som grädde på moset så fanns INGEN bankomat/ATM i närheten, och min värdinna bad mig cykla de 90 min tillbaka över Mahés bergsrygg för DÄR minsann fanns en ATM.

Det gjorde jag inte. Men med min överdrivna tillit till mänskligheten, så bad jag min nästa värdinna att ta ut kontakter med min pin och kort då hon hade ett ärende -med bil- till Victoria. Jag har dock två kort med mig och kunde därför begränsa tillgången på det kort jag gav henne.

Obs, detta är INTE att rekommendera bara för att det funkade denna gg. Har ngn ditt kortnummer och CVC-koden… ja, ni fattar. Gör INTE som jag gjorde, och jag hoppas jag aldrig gör det igen.

Och lita INTE heller på de bloggar ni läser som skriver att det finns gott om bankomater/ATM’s, för det gör det alltså inte. Detta är ju inte pressande om man har hyrbil. Men cyklar man så är det absolut inte rimligt att behöva cykla en eller två timmar för att få ut kontanter. Eller… det kan man absolut göra, men 1-2h cykling på Mahé, det är ett gäng Hallandsåsar upp och ner, och det kanske är bättre att använda den energin till ngt roligare än att leta cash. Dessutom är det svårt att hitta näringsrik och god föda för att täcka det energiutgiften.

 

Flyga & Klimatkompensation

Det kan omöjligen undgå någon att flygresor obestridligt är förknippade med utsläpp av koldioxid, som i sin tur tjockar på, det här för liv på jordklotet nödvändiga ”locket”. Det som gör att det hålls kvar lite värme som är förutsättningen för att det ska gå att leva här på klotet. Locket blir bara tjockare och tjockare, vilket gör att temperaturen stiger lite väl snabbt för att ekosystemet, och dess biologiska mångfald skall hinna ställa om i samma takt som temperaturhöjningen, samt att den här värmen också smälter både is både på glaciärer och vid klotets i delar isbeklädda poler.

Av den anledningen + pandemin så har jag inte flugit på snart fem år, och nu ska det ändå ske trots att jag är FULLT medveten om att det är olämpligt i förhållande till ovan nämnda uppvärmning av klotet.

Det finns dock några olika alternativ för att dämpa det, i mitt fall dåliga samvetet här bakom skärmen, och senare i flygstolen. Och det är ju att försöka köpa mig fri med hjälp av klimatkompensation. Det finns olika sätt att se på vad denna kompensation egentligen bidrar till. Den kan ju än så länge inte minska utsläppen av bl a koldioxid från just min resa. Lägg sen till att BARA köpa sitt samvete fritt i princip skulle kunna få motsatt effekt eftersom vi som bor i den rikare delen av världen står för mest konsumtion och därigenom utsläpp per capita.

För att veta hur mycket klodioxid din/min flygresa kommer att generera så finns flera verktyg att använda sig av. De jag hittar ger mellan 2,8-3,25 ton koldioxidutsläpp för min flygresa inkl. mellanlandningar fram och tillbaka till Seychellerna. Kompensationskostnaden för dessa utsläpp generellt mellan 600-1000 kr, om man inte väljer Flygreenfund, för då kostar det hela 6900 kr.

Välja klimatkompensation

Vilken skall jag då välja? Det enklaste vore ju att välja den dyraste. Men frågan är ju vad pengarna går till?

Man kan betala för samma mängd mindre klimatbelastande bränsle, för att denna skall få en större plats på marknaden, och det gör man hos Flygreenfund. Tyvärr är jag för snål för att välja den varianten, och det i sig ger mig ännu lite mera dåligt samvete, eftersom kostnad i relation till en sån här -för mig- lyxig resa alltid kommer att vara särskilt relativ. Min resa är på totalt 23 timmar, och med deras rekommenderade 300 kr per flygtimme skulle innebära en kostnad på 6 900 kr.

Sen finns Vi-skogen. Hos dem sker klimatkompensationen genom trädplantering och hållbart jordbruk i östra Afrika, då de platserna anses mer drabbade av klimatförändringarna. Vi-skogens kompensation innefattar miljö, social och ekonomisk hållbarhet genom att de utgår från lokala förutsättningar, och planteringarna är multikulturella, dvs inte monokulturella plantage som utarmar den biologiska mångfalden. De sociala aspekterna är att de uppmuntrar kvinnliga bönder för att främja jämställdhet, och därigenom minskad fattigdom. Vi-skogens klimatkompensation är certifierad via Verified Carbon Standard (VCS).
För egen del tycker jag att deras klimatkalkylator är svår om man vill kompensera endast för sin flygresa. Vet ej om det har med min mac + safari att göra. Man kan ladda ner manualer som pdf som visar hur man använder verktyget. Här kan du läsa mer Vi-skogens sätt, och förhållningssätt till klimatkompensation via dem.

-> IRL

Vad ska jag säga… jag tyckte Seychellerna kostade så mycklet i förhållande till vad det smakade att jag valde att åka hem 17 dagar i förväg. Min största besvikelse var alltså att min första flygresa, hur kompenserad den än var, på fem år inte ens ledde till en härlig resa.

Jag kan alltså inte under några omständigheter rekommendera de 3,1 ton Co2 som resan genererade. Det finns så många andra resmål som ger så mycket mer. Se inlägget Thailand vs Seychellerna.

 

Ett tredje alternativ för privatpersoner att klimatkompensera finns hos Klimatkompensera. De klimatkompenserar också i fattiga länder som är hårdare drabbade av klimatförändringarna. Det kan handla om att bygga vindkraftverk där man tidigare använde kol för ”energiproduktion” och finansierar såna projekt som inte hade blivit av utan klimatkompenserande finansiering. De planterar också nya träd, samt skyddar befintlig skog. Precis som Vi-skogen så inkluderar även Klimatkompensera den sociala aspekten av hållbarhet såsom exempelvis jobbskapande, eller förbättring av skolor och infrastruktur i de samhällen där kompensationen sker. Här är Klimatkompenseras beräkningsverktyg, som är tämligen enkelt att använda enligt mig.
Klimatkompensera är certifierade av bla a FN -som jag själv inte så där enhälligt hyllar pga korruption och osund arbetskultur- och Gold Standard som anses vara den certifiering som ställer högst krav bland alla certifieringar som finns för branschen.

 

Fjärde alternativet jag undersökte var Zeromission som jobbar med tre typer av klimatkompensation, förebygga, minska och binda koldioxidutsläpp. I praktiken innebär det konkret att de förebygger avskogning, och att de stöder projekt som minskar utsläpp genom implementering av hållbar teknik, samt att de planterar träd. Zeromission är certifierade av Plan Vivo, Gold Standard, VCS och Fairtrade.

 

Klimatfinasieras klimatberäkningsverktyg då man skall klimatkompensera för sina koldioxidutsläpp från en flygresa.
Faktura från Zeromission för min klimatkompensation för flygresan till Seychellerna
Zeromissions klimatberäkningsverktyg då man skall klimatkompensera för sina koldioxidutsläpp från en flygresa.
Zeromissions certifikat för min klimatkompensation för min flygresa tiill Seychellerna

 

Länkar om flygets klimatpåverkan och klimatkompensation:
Svenska Naturskyddsföreningen (sv)
Naturvårdsverket (sv)
Allt om resor -expressen (sv)
Atmos consulting -många bra länkar om du scrollar ner lite på deras sida. (sv)
Zerimission -om klimatkompensation (sv)

Vill du veta mer om hur din livsstil påverkar klimatet så finns det lite olika verktyg som tydliggör din påverkan. För mig som jobbar med hållbar utveckling inom bygg- och fastighetssektorn, vilket inte är samma sak som att jag har en i sammanhanget perfekt livsstil.
Men att jag verkligen gillar och sporras av utmaningar att minska min negativa, såväl som positiva påverkan i ett av världens mest resurskonsumerande-per capita-länder.

Jag har via det lite trubbiga men ändå fingervisande verktyget Klimatkontot som IVL, tillika Svenska Miljöinstitutet stå bakom, blivit medveten om hur mitt sätt att leva påverkar klimatförändringarna i negativ bemärkelse. De senaste 10 åren har jag med variation, bantat mitt utsläpp av koldioxid från 12,6 ton/år till 5,4 ton/år. Det är fortfarande nästan tre gånger så mycket från endast min privata livsstil, än vad klotet tål per person/år i koldioxidutsläpp. För mig har det varit en otroligt spännande, och i nästan alla delar positiv resa.
Resan är tack och lov inte över. Men nu blir det hack i kurvan pga av att jag valt ett resmål som kräver att jag flyger om jag skall hinna både dit, vara där och sen hem igen på den månad jag har till förfogande.

Längden på denna resa påverkas givetvis också av att den innebär flygande. Det vill säga, ska jag flyga, då är inte en helgresa ett acceptabelt alternativ. Nog om det, för allt babblande är egentligen bara ett försök att dribbla med mitt för tillfälle ömma samvete.

Med det sagt, vårda din nyfikenhet och ditt samvete <3

Andra länkar som tydliggör hur ditt ekologiska fotavtryck i relation till din generella livsstil ser ut:
Klimatkontot (sv)
Climatehero (sv)
Klimatkalkylatorn (sv)

 

Zeromissions klimatberäkningsverktyg då man skall klimatkompensera för sina koldioxidutsläpp från en flygresa.
Zeromissions klimatberäkningsverktyg då man skall klimatkompensera för sina koldioxidutsläpp från en flygresa.

-> IRL

Det var sorgligt att min första flygresa på nästan fem år, och med ett Co2-utsläpp på dryga 3 ton gick till Seychellerna. Resmålet var helt enkelt inte värt det utsläppet. Dubbelkompenserat eller ej.

Strömfrekvens & adapter för Seychellerna

Här blev det IRL direkt för jag hade glömt att läsa på….

Du behöver inte konvertera, då de har samma frekvens på Seychellerna som vi har hemma. Men just uttagen kan se lite olika ut beroende på var du befinner dig. Ibland är det bara köra med våra egna svenska stickproppar. Ibland behövs en lite större manick, och i ytterligare fall så räcker det med en plastbricka som spärrar in eller ut litegrann.

Jag fick låna på de ställen jag bodde, men det kanske var tur, vad vet jag.

En plastbricka som fungerar som adapter för svenska stickproppar på Seychellerna
En plastbricka som fungerar som adapter för svenska stickproppar på Seychellerna
En plastbricka som fungerar som adapter för svenska stickproppar på Seychellerna
En plastbricka som fungerar som adapter för svenska stickproppar på Seychellerna

Bra länkar

Här följer några länkar från företag, organisationer, regeringar samt bloggar som jag själv tycker mig haft nytta av i min planering av denna resa.

Vanilla Vads -blogg av en (eng)
Seyshellernaresor -säljer resor, men också bra reseinformation (sv)

-> IRL

Eftersom även jag på ngt vis går och drömmer om att på ett eller annat sätt kunna generera intäkter, eftersom denna blogg också kostat och kommer att kosta en del så uppstod ett dilemma…
Någonstans under resan så bestämde jag ändå att jag kommer inte försköna ett endaste resmål eller moment då jag reser för att jag har denna ekonomiska önskan.

Jag undrade genuint VAR, de vars bloggar jag läst i förberedelse varit, och erfarit. Maten… vänligheten… stränderna… När jag nu sitter och skriver om mina egna erfarenheter av att ha rest till Seychellerna så blir jag faktiskt lite sorgsen.

Det man får då man reser till Seychellerna är att landet är en demokrati även om den har lite Stasiaktig karaktär, och att de som bor här har fri skolgång, sjukvård, vatten och avlopp. Lägg sen till det här med ”inga” giftiga ormar -de finns tydligen, men inte jättegiftiga- eller andra farliga djur som är viktigt för mig som vill ha en fysiskt aktiv semester. Eller åtminstone möjligheten till det. Allt detta är inte illa i sig.
Men i övrigt så finns det så mycket bättre resmål. Både när det kommer till landets och platsens kultur, vänlighet, tillgänglighet, mat, och stränder.

Det var ett stort beslut att resa till ett så koldioxidavlägset och kostsamt resmål som Seychellerna. Det går inte att spontanresa i landet, och jag förberedde mig därför till tänderna. Inte för en sekund slog det mig att jag skulle kolla upp eventuella nackdelar med resmålet eftersom allt jag läste var så översvallande positivt.
Men när jag kom hem så sökte jag faktiskt för att se om det BARA var jag, eller om det fanns några andra som var besvikna.

Jag var inte ensam… 

Av de anledningarna att jag inte tycker att resmålet var värt vare sig långflygningen/Co2-utsläppen, maten, kulturen eller stränderna. Och att många av de länkar jag läst var minst sagt integritetslösa, eller direkt missvisande så är jag nu synnerligen restriktiv med de länkar jag lägger ut från min blogg om resor till Seychellerna.

Med det sagt så är vi människor olika, och vissa uppskattar sånt som jag inte uppskattar och vice versa.