Cykla i Aten

En röd cykelbana i Aten.

 

Möjligt?

Absolut. Men det är inte vanligt ATT folk gör det. Och det påverkas ytterligare av vilken säsong det handlar om. Eftersom grekerna verkar vara synnerligen temperaturkänslig, och fortfarande har på sig mössa och dunkappor när jag är redo att ha kort kjol för att få lite fräknar på knäna. Jag klarade av att avhålla mig då jag inte var så sugen på uppmärksamheten pga kontrasten mellan våra kläder. Grekerna är väldigt uppmärksamma och hänsynsfulla gentemot cyklister i Aten.

 

 

 

Omtänksamma Greker

Eftersom jag inte reser utan min cykel, så spelar det väldigt stor roll hur det rådande cykelklimatet på platserna jag besöker är. Jag vet inte hur många gånger jag hört ”xxxxx kör illa, och du kan inte cykla i Xxxxx för det är för farlig” oavsett vilken stad det handlar om. Vissa anser tom att det är hemskt att cykla i Köpenhamn för att det är så många cyklister och att de är så arga. I Köpenhamn blir de förvisso väldigt irriterade på oss svenskar om vi inte följer trafikreglerna och håller undan. Det kan jag faktiskt förstå, och dessutom lär man sig ganska snabbt efter att någon med all önskvärd tydlighet hutat åt en. Jag tycker själv det är fantastiskt att cykla i Köpenhamn❤️. Och riktigt riktigt kul på många andra ställen.

Detta kan också ha påverkats av att jag kommer från Stockholm, och det är enligt mig den absolut otrevligaste cykelstaden. Håll undan, eller en annan cyklist anser sig ha rätten att knuffa dig ur vägen. En dansk åthutning ter sig snudd på kärleksfull i jämförelse.

I Aten slipper du även helt och hållet testestoronstinna unga män som kör bmw, och därför i vissa fall anser sig ha lite större rättigheter till vägbanor än… du. Oavsett vilket fordon du själv befinner dig i eller på, autoelvan inkluderad. Inte ens berättigade gubbar beter sig illa i Aten. Här är trafikanterna på väg, och de samarbetar för att det verkar funka smidigast. Det tutas ganska sällan, och det är inga rusade motorer eller folk som snabbkryssar fram. Det bara flyter på. Otroligt uppfriskande måste jag säga.

Däremot är det bilar parkerade precis överallt. Jag förstår inte ens hur det är möjligt att få en p-plats utmed gatorna. Min väninna Andi påstår att ALLA kör bil, men jag fattar inte hur de vågar mista sin lilla lucka. Inte heller rullar det så där grötaktigt långsamt i trafiken för att det skulle vara överfullt på vägarna.

Videon nedan är från 8.35 en onsdag morgon i en av Europas huvudstäder, och jag är på väg från Attiki till Syntagmatorget MITT i Aten.

Under min månad i Aten så passerade jag EN endast trafikolycka, och det var en motorcykel som hade krockat och låg på marken. Jag cyklade mellan 2-3 timmar per dag, och jag fullkomligen älskade det. Under min månad tog äntligen grekerna av sig sina mössor och dunkappor, och ett fåtal cyklister tillkom ute på vägarna.

Ytterligare en bra grej med att cykla i Aten, det finns nästan inget glas alls ute på gator och vägar. Här är lite småruffsigt, men det är rent och snudd på glasfritt.

 

Det är farligt att cykla

Absolut, det kan det verkligen vara. Särskilt med tanke på att man har få, eller inga skydd alls. Du syns heller inte lika bra eftersom fordonet är modell mindre. Eller för att andra trafikanter inte är vana vid cyklister. Eller för att man inte är försiktig för egen del. Allt som händer är ju som bekant inte bara andras… fel.
Jag cyklade själv i New York som 22-åring, med någon sorts omedveten dödslängtan. Jag får tacka universum för att inget allvarligt hände mitt då odödliga jag. Min hjärna är sannolikt lika vild nu som då, men en smula konsekvenstänk har lyckats infinna sig. Eller, jag har lärt mig den hårda vägen. Oavsett, jag är numer lika försiktig oavsett om jag cyklar i Stockholm, Malmö eller i Aten. Det här överdrivna försiktighetstänket gör cyklandet så mycket behagligare, för den mentala närvaron är så hög. Det är ju helt underbart att cykla.

Det hände igen och igen att andra expats jag mötte under månaden, pratade om hur omöjligt det var att cykla i Aten pga farorna i trafiken. Men de cyklade inte själva, och hade heller aldrig prövat. Det hade inte min personliga grek Petros (tenniskompis) heller gjort, och även han menade att det var farligt.

 

Den omtänksamma cyklisten

Precis så. Om du själv tydligt visar att du har uppsikt, håller undan på höger sida av vägen /gatan, är tydlig med var du ska någonstans, och ger andra företräde oftare än du själv begär den, så kommer det att funka ypperligt. Tänk så praktiskt det är med tydligt visad ömsesidighet i trafiken 😊.

 

 

Cykelregler & sunt cykelförnuft..?

De här två är ju som bekant inte riktigt samma sak. Finns det ens sunt förnuft, eller är det bara ett personligt önsketänkande? Anta ingenting sa en kollega till mig i New York när jag var 27 år gammal, i referens till trafiken. Inte ens om du är den vänligaste medtrafikant man kan hitta, så är det inte en 100% säker metod. MEN, det skadar aldrig att vara vänlig i trafiken.

Min främsta cykelregel på ett nytt ställe är stressa aldrig, för det är där riskerna uppstår. Tycker jag att det känns otryggt att göra en vänstersväng på en sexfilig väg, gör det inte. Kliv av och använd övergångsstället. Nästa regel är som sagt, visa hänsyn, det blir man både uppmärksam, närvarande och lugn av.

Det är inte helt lätt att hitta officiella cykelregler för Aten, men det finns några bra sidor för rekommendationer. Min vilda hjärna hade ju så klart inte läst dessa i förhand. Men nu när jag gjort det så här i efterhand, så är de ändå väldigt lika de egna förhållningsregler jag cyklat ihop mig till. För att… de överensstämmer med det där personliga önsketänkandet sunt förnuft. 

Först, jag och de flesta andra använder inte täckande hörlurar i trafiken. Jag använder dock små snäckor eftersom jag inte hittar utan gps. Jag både hör den omgivande trafiken och önskar överleva, och håller stor uppsikt över den omgivande trafiken. På vissa ställen jag cyklat är det inte lagligt med hörlurar under tiden man cyklar, hur de stoppar snäckor vet jag faktiskt inte.

För det andra så ger de inte fotängare företräde i Aten. Hur mycket du än stannar, så kliver fotgängarna inte ut framför dig. Jag provade ett antal gånger. Under dessa tillfällen så var det aldrig någon bilist som tutade i ryggen på mig. De är inga riktiga tutare i trafiken, de är kort och gott mycket vänliga.

I den här länken påstås det att man skall ge företräde till fotgängare. Men under allt mitt cyklade i Aten så kände jag mig tämligen ensam om beteendet att stanna för fotgängarna. Jag upprätthöll dock mjukt och försiktigt förhållningssättet sharing is caring ❤️

Do’s & Don’ts for a smooth ride -Athensbikerental
Safety tips -Athens bikes

 

 

Cykel med på kommunala färdmedel i Aten

Cyklar du på en fällbar eller inte? Frågan är hur mycket krångel du vill ha, eller vara för andra om du åker tunnelbana med din cykel. Tydligen tillåter tunnelbanetåget 2 stycken cyklar per tåg, men du kan också bli nekad. OM du åker buss med din cykel så måste den vara packad i en väska som täcker hela cykeln. Logiskt då kedjan kan smutsa ner andra resenärer.

Jag skulle dock själv undvika att åka tunnelbana med cykeln i rusningstid. Men det är bara en åsikt. En del städer har detta som regel, men det verkar inte vara fallet i Aten. Jag åkte tunnelbana med Andi och cykeln efter kvällsrusningen, och det funkade helt utan problem. Men jag skulle undvika att göra det i rusningstid, då jag helt enkelt är lite för mentalt bekväm för omaket. Dessutom är ju hela poängen ATT cykla om man reser med cykel som sällis😊. Cykla ända till flygplatsen är väl ett av mina undantagsfall. Å andra sidan är det ok att flygandet ger en lite obekväma utmaningar, då det är ett regelbrott i min hållbarhetsiver.

Cykel på kommunal transport i Aten

 

Cykelbutiker i Aten

Det finns av förklarliga skäl inte så många, men ändå… imponerande många och vissa rätt stora, med tanke på hur relativt ovanlig jag kände mig som cyklist i staden.

Gatsoulisär en sv de stora, och ligger på 3rd Septemvriou 37 & Stournari mitt emellan områdena Metaxourgeio, Exarchia och Omonia.
Bike Lab är ett hål i väggen på Odissea Androutso 37 i Koukaki.
Bike Station är ganska så stor och ligger på Lioson 189 i Attiki ❤️
Tzortzopoulos Bikes & Accessories  ytterligare en stor som ligger på Kallirrois 38 i, eller intill Akropolisområdet.

 

En cykelbana som blockeras av en kiosk som placerats mitt i banan, i Aten.

 

 

Cykelfiler i Aten

Väldigt få, och finns de så är det lag på att det är den du skall cykla på, och inte vägbanan. Jag pratade med Petros (min tenniskompis / egen personliga grek) om cykelbanorna, då även han menade att det var farligt att cykla i Aten. Han har ju bott och arbetat i London, och menade att det var få som cyklade just pga att det fanns så få cykelbanor. Hönan eller ägget? Ju varmare det blev, desto fler cyklar började visa sig. men inte fler i bemärkelsen många. Mer att jag inte upplevde mig vara den enda.

 

Det som funkar, det funkar

När jag tänker tillbaka på en ganska så avsides tur jag tog ut till IKEA, och sen valde en mindre trafikerad och minst sagt liten väg tillbaka in till stan. Jag körde genom de dammigaste och mest lastbilssönderkörda industriområden. Lastbilarna var SÅ snälla mot mig. Förmodligen var jag lika exotisk med mitt cyklande där som om jag varit en rosa flamingo.

 

 

Felicias Recension av att cykla i Aten

Högertrafik råder.

  1. Håll alltid ut åt höger, och var tydlig med att du respekterar och månar om andra trafikanter.
  2. När du alltid håller ut till höger, var uppmärksam på vägkanten mellan körbanan och trottoarkanten då nya asfaltlager inte alltid går ända ut till trottoarkanten. Dvs det blir en skarv att tappa balansen i på vissa ställen, om man inte är uppmärksam.
  3. När du alltid hållet ut till höger#2, var uppmärksam på att doseringen på asfalten inte alltid är prima, dvs du kan tappa balansen.
  4. Titta ALLTID på vägbanan framför dig. På vissa ställen är det väldigt ojämnt, och ibland finns även räls i vägbanan.
  5. Det är mycket trafik i Aten, men inte massivt. Stressa INTE, då det sannolikt utgör den största risken.
  6. Atenarna stannar inte för fotgängare.
  7. Jag hörde att många förare av motordrivna fordon är ovana vid cyklister och därför ger extra utrymme för att inte skada dig. Min upplevelse är att de är väldigt försiktiga och inte kommer för nära.
  8. Ingen tutar eller rusar motorn i ryggen på dig. Atenarna är mycket snälla människor.
  9. Ingen kör heller slarvigt eller ryckigt, oavsett om det är en bil, motorcykel eller moped. Trafiken är ganska så lugn.
  10. Trafikljus är ENDAST på din sida av vägkorsningen. Vilket innebär att står du längst fram så är du tvungen att luta huvudet rakt bak för att se när det slår om. Det här är ganska så jobbigt när man blir bländad av solen.
  11. Vid trafikljusen, eller om du skall göra en vänstersväng så krävs extra stor uppmärksamhet. Detta pga av trafikljusens position, och att det står bilar över trafikmarkeringarna i vägbanan. Dvs, du har inte riktigt koll på var bilarna framför dig är på väg.
  12. Vissa av avenyerna är väldigt breda, var uppmärksam på var du är på väg om du skall korsa.
  13. Är det en mångfilig T-korsning och du skall svänga vänster, så gör du säkrast i att i stillastående trafik kryssa dig längst fram. Detta för att det är omöjligt att veta var bilarna framför dig skall svänga eftersom trafikljusen längst fram kan vara förvirrande, och markeringarna i vägbanan täcks av bilar. Ska du svänga höger här, så ligger du givetvis längst ut till höger.
  14. Det finns nästan inga cykelbanor, men bilarna lämnar rimligt till gott om utrymme för dig som cyklist.
  15. Finns det cykelbana, så är det lag på att du använder den.
  16. Jag använder inte hjälm, men min rekommendation är att du gör det.
  17. Ta alltid av dina cykelljus eller annat avtagbart när du lämnar cykeln. Annars gör någon annan det. Fästen som kräver skruvmejsel försvinner också…
  18. Det är väldigt varierad topografi i Aten. Är du inte vältränad när du kom, så är du det då du lämnar.
  19. Jag älskade att cykla i Aten.